MARI MENGENALI KANAK-KANAK PINTAR CERDAS
KANAK-KANAK PINTAR CERDAS
Kita selalu mendengar mengenai individu yang memiliki tahap kecerdasan (intelligence quotient – IQ) yang tinggi. Misalnya ahli fizik Stephen Hawking memiliki skor IQ 160, manakala pemain catur terkemuka Gary Kasparov, 194.
·
Umumnya mereka yang dianggap
pintar dan cerdas ini memiliki tahap kecerdasan di atas 130. Istilah pintar
cerdas pertama kali digunakan oleh Francis Galton pada tahun 1869, manakala
konsep kepintaran berasal daripada istilah kecerdasan atau ‘intelligent’.
·
Individu yang pintar cerdas
ini didefinisikan sebagai mereka yang memiliki keupayaan pembelajaran dan
perkembangan melebihi tahap normal. Selain itu ia juga merujuk kepada keupayaan
seseorang melakukan penaakulan iaitu kebolehan berfikir dengan logik dan mempunyai
fungsi kognitif yang hebat.
·
Individu
yang pintar cerdas ini didefinisikan sebagai mereka yang memiliki keupayaan
pembelajaran dan perkembangan melebihi tahap normal. Selain itu ia juga merujuk
kepada keupayaan seseorang melakukan penaakulan iaitu kebolehan berfikir dengan
logik dan mempunyai fungsi kognitif yang hebat.
·
Bagaimanapun,
setiap individu yang dikategorikan sebagai pintar cerdas ini memiliki domain
kebolehan tersendiri iaitu terbahagi kepada intelektual, akademik, verbal,
kemahiran sosial, muzik, kemahiran fizikal dan kecerdasan emosi.
·
Ada
sesetengah kanak-kanak ini disifatkan sebagai berbakat atau ‘gifted’. Ia
merujuk kepada kebolehan semula jadi yang terdapat dalam diri individu.
·
Namun,
tidak semua ibu bapa mampu mengenal pasti kanak-kanak pintar. Justeru sekolah
rendah dilihat sebagai asas utama kepada pengesanan keupayaan mereka
berdasarkan perkembangan aktiviti pembelajaran. Namun adakala kepintaran mereka
disalahertikan menyebabkan murid tersisih. Justeru peranan ahli psikologi diperlukan
untuk mengenal pasti kanak-kanak pintar.
Ulasan
Catat Ulasan