KAEDAH PDPC KANAK-KANAK PINTAR CERDAS
Dengan Kluster. Mengelompokkan pelajar berbakat boleh memenuhi keperluan mereka untuk interaksi rakan sebaya, tetapi biasanya pengajaran kumpulan tidak menyediakan kurikulum yang dibezakan dengan sewajarnya. Mempunyai sekurang-kurangnya lima pelajar berbakat berkumpul di dalam bilik darjah biasa boleh menjadikannya persekitaran yang lebih sesuai di mana mereka boleh belajar, tetapi hanya jika guru sedar dan cuba memenuhi keperluan mereka yang berbeza.
PULL OUT Dengan Tarik Keluar. Dalam kelas tarik diri pelajar meninggalkan kelas biasa untuk tempoh masa tertentu untuk arahan khas dan kemudian kembali untuk menghabiskan sebahagian besar masa mereka dalam program biasa.
KELEBIHAN Pelajar berbakat
mungkin mempunyai peluang untuk bekerja pada tahap kebolehan mereka dan dalam
bidang minat mereka dan berinteraksi dengan pelajar berbakat lain untuk
sekurang-kurangnya sebahagian daripada masa sekolah mereka. Selepas meninggalkan
program biasa, pelajar mungkin mengalami seminar, bilik sumber khusus, kelas
khas, lawatan lapangan, atau situasi pembelajaran unik yang lain.
KELEMAHAN Bahagian utama minggu persekolahan masih bukan pengalaman pembelajaran yang sesuai untuk memenuhi keperluan pelajar berbakat. Selalunya pelajar berbakat diminta membuat kerja kelas biasa yang terlepas apabila ditarik keluar, sebagai tambahan kepada kerja kelas khas. Tambahan pula, kelas khas mempunyai sedikit masa untuk memenuhi semua keperluan berbakat, guru mungkin kesal dengan gangguan program mereka, dan pelajar lain di dalam bilik darjah biasa mungkin iri hati dan mengasingkan kanak-kanak berbakat kerana kelas khas. Guru dalam program penarikan diri mesti menjalinkan hubungan kerja yang baik dengan guru kelas biasa jika rancangan ini memberi manfaat kepada pelajar berbakat.
Dengan Kluster dan Pullout.
Menggabungkan pengelompokan dan penarikan diri mempunyai kelebihan dan
kekurangan yang sama seperti setiap satu, kecuali kelebihan tambahan
kemungkinan untuk lebih banyak interaksi dengan rakan sebaya berbakat dan
tindak lanjut yang lebih baik dengan program berbakat. Kualiti program ini bergantung
kepada guru dan kelas yang menarik diri.
Mereka yang berbakat sederhana
dan berbakat sederhana memerlukan kumpulan yang kurang khusus jika bilik darjah
boleh dibuat secara individu. Dalam gred silang, bilik darjah individu,
kumpulan kluster yang terdiri daripada lima hingga tujuh pelajar berbakat akan
mencukupi untuk memenuhi keperluan masing-masing untuk cabaran rakan sebaya.
Apabila pengelompokan jenis ini dilakukan di dalam bilik darjah yang tidak
teratur untuk memenuhi keperluan individu, apabila pengelompokan fleksibel
tidak dapat berlaku, atau apabila pelbagai jenis kebolehan tidak dihargai dan
dipupuk, pelajar yang berbakat tidak dapat berkembang.
Bilik Darjah Individu
Dengan memperibadikan bilik
darjah kita boleh menggunakan arahan individu, pasukan dan kumpulan kecil yang
fleksibel. Pentaksiran digunakan untuk menentukan kurikulum dan bahan bagi
setiap pelajar. Bilik darjah tidak berpusat dan memberi akses kepada pelbagai
jenis pembelajaran. Dalam kebanyakan kes, kelas sebegini adalah gred silang,
dengan pelajar dari beberapa peringkat umur. Pusat pembelajaran sering dijumpai
di dalam bilik darjah ini.
KELEBIHAN pelajar berbakat lebih cenderung untuk bekerja pada tahap dan kadar
mereka sendiri dan pengalaman pembelajaran adalah berterusan.
Penggredan Silang
Penggredan silang (menggabungkan beberapa kelas gred umur ke dalam satu kumpulan, contohnya pertama hingga gred ketiga) mempunyai semua kelebihan sebelumnya dengan akses yang lebih mudah kepada bahan dan kadar yang sesuai dengan tahap perkembangan pelajar berbakat. Dengan penggredan silang, kita boleh beralih daripada langkah terkunci dalam gred umur yang selama bertahun-tahun sangat terhad kepada semua pelajar.
Program Tambahan
Sebagai tambahan kepada banyak
struktur yang dinyatakan sebelum ini, program tambahan memberi perkhidmatan
tambahan kepada pelajar berkeperluan khas. Ini selalunya dirancang pada masa
yang menyediakan perkhidmatan minimum untuk pelajar berbakat, seperti selepas
sekolah, pada hari Sabtu, atau semasa musim panas. Hanya apabila ia dirancang
sebagai sebahagian daripada program sepenuh masa yang bersepadu dengan baik,
program tambahan boleh memberikan nilai penuh yang mereka mampu.
MENGGUNAKAN KOMUNITI
Banyak program berbakat telah meluaskan sumber mereka dengan menggunakan kemudahan komuniti dan orang ramai sebagai sebahagian daripada proses pengajaran. Menggunakan Penyelaras Program Berbakat sebagai penganjur, adakah anda telah memikirkan.
- . Melengkapkan van atau bas sebagai makmal bergerak untuk membawa pelajar anda kelapangan bagi pengalaman bersepadu dalam sains, geografi, sains sosial, bahasa,matematik dan perhubungan interpersonal.
- . Menghubungi komuniti persaraan terdekat anda untuk pakar yang boleh berkhidmat sebagai mentor kepada pelajar yang bersedia menghadapi cabaran lanjutan? Sesetengah orang yang tidak selesa mengajar dalam kumpulan yang lebih besar mungkin bersedia bekerja dengan satu atau dua anak muda.
- . Menggunakan kemudahan perniagaan yang berdekatan dengan sekolah anda ( bursa saham, pejabat hartanah, kedai, hospital, farmasi, syarikat insurans, dll.) untuk peluang pembelajaran. Kemudahan ini tidak boleh digunakan untuk lawatan lapangan sekali sahaja, tetapi sebagai hubungan berterusan atau lebih mendalam. Lawatan ini amat bermakna kepada segelintir pelajar yang mempunyai minat khusus dalam bidang berkaitan.
- Menggunakan perakam pita untuk mengarahkan pasukan pelajar pada pencarian bebas atau penerokaan kawasan sekitar (sejarahnya, geografinya, iklimnya, sifat ekonomi atau budayanya, dsb.)
Ulasan
Catat Ulasan